Konfirmandopgave: Arbejderne i vingården. Bibeltekst: Matthæus kap. 20 vers. 1-16.

Nu skal I høre en historie om, hvordan det er i Guds kongerige.  En vinbonde tog tidligt afsted om morgenen for at hyre folk til at arbejde i sin vingård. Han blev enig med dem om, at de skulle have en dagløn på en denar, og så sendte han dem hen til vingården. Ved ni-tiden tog bonden afsted igen og fandt flere arbejdere, der stod ledige på torvet “I kan også få arbejde på min vingård,” sagde han til dem: “Jeg skal nok betale jer en ordentlig løn.” Så gik de derhen. Både ved tolvtiden og igen omkring klokken tre tog bonde afsted igen og hyrede folk.

Og da han klokken fem tog hen til torvet endnu en gang, fandt han nogle flere ledige: “Hvorfor har I stået her hele dagen uden at lave noget?” spurgte han dem “Fordi ingen har hyret os” svarede de. “I kan også få arbejde i min vingård” sagde bonden.  Da det blev aften, sagde vinbonden til sin forvalter: “Kald arbejderne sammen og giv dem deres løn. Begynd med de sidste, og slut af med dem, der kom først.”  Så kom de arbejdere, der var blevet hyret klokken fem, og de fik hver en denar.
Da turen kom til dem, der var blevet ansat først, troede de, at de ville få mere, men de fik også en denar. De blev vrede og beklagede sig til vinbonden: “Dem, der blev ansat klokken fem har kun arbejdet en time. Hvorfor skal de have det samme som os, der har slidt og slæbt i den stegende hede?”
Bonden sagde: “Jeg har ikke gjort noget forkert over for dig, min ven. Aftalte vi ikke, at du skulle have en denar? Tag dine penge og gå din vej! Jeg har valgt at give dem, der blev ansat sidst, det samme som dig. Har jeg måske ikke lov at gøre, hvad jeg vil med det, der tilhører mig? Eller ser du dig ond på mig, fordi jeg gør noget godt?”  På den måde vil de første komme sidst, og de sidste komme først. 

 

Måske er det ikke med det samme er klart, hvad lignelsen handler? Men det har noget at gøre med, hvordan mennesker kommer ind i Guds rige eller bliver en del af hans verden. Der er nogle grundspørgsmål, som I ikke behøver at svare på med det samme. Så derfor står de til slut. I kan prøve at finde svarene på forskellige måder. I kan bare vælge én. 

 

I. Find billeder på nettet.
Prøv at finde billeder af:

 

a)     de første, der synes det er uretfærdigt   
b)     de sidste, der bliver glade og overraskede 
c)     og vinbonden – hvordan er hans ansigt?

 

II. Lav et lille skuespil - gerne på film.

 

Prøv at få de tre vinkler med i jeres måde at fortælle historien på: 
a)     de første, der synes det er uretfærdigt   
b)     de sidste der bliver glade og overraskede 
c)     og vinbonden, der spør’: Hvorfor bliver du gal på mig, fordi jeg gøre noget godt?

 

III. Forklar hvad der er forskellen på lignelsen, Jesus fortæller og den jødiske fortælling nedenfor.

 

a)     Hvad er den grundlæggende forskel?
b)     Hvor synes I, det går mest retfærdigt til?
c)     Hvilken vingård vil I helst være i – hvorfor?

 

Jødisk fortælling: To timer i vingården
Der var engang en konge, der havde en stor vingård. Mange kom og arbejdede her, og mellem dem var der en ung mand, som arbejdede mere flittigt og ivrigt end nogen af de andre. Efter et par timers forløb sagde kongen derfor til ham, at han skulle holde op med at arbejde. I stedet fik han lov til at vandre rundt og tale med kongen resten af dagen. Da det blev aften gav kongen arbejderne deres løn, og den unge mand fik det samme som de andre. Det blev de andre meget vrede over, og de sagde til kongen: “Vi har slidt og slæbt hele dagen, og han har kun arbejdet to timer! -  men alligevel får han det samme som os.” Så sagde kongen til de utilfredse arbejdere: “Den her mand arbejdede meget og klarede på to timer det, som tog jer en hel dag!” 

 

Grundspørgsmål: 
Hvorfor giver vinbonden alle den samme løn? 
Hvem er vinbonden et billede på? 
Hvem kan de arbejdere, der kom først være et billede på? 
Hvem kan de sidste være?



 

Kære konfirmander

Var alt gået efter planen, så var I alle nu blevet konfirmeret: Nogle var blevet det i lørdags i V. Nebel kirke og resten i dag i Bryndum kirke.

Vi præster tænker på jer. Vi er på jeres og på jeres familiers vegne kede af, at jeres konfirmationer er blevet udskudt til juni. Men vi vil her fra kirkens side gøre alt, hvad vi kan for at gøre det så godt som muligt i forhold til jeres konfirmation.

 

Lige nu er det weekend, selvom der i øjeblikket måske ikke er så stor forskel på hverdag og weekend. Men der sikkert tid til film, og her er der nogle forslag til nogle gode film, som også kan bruges som forberedelse til konfirmationen.

 

Narnia: Løven, heksen og garderobeskabet (2005)

Filmen 'Narnia: Løven, heksen og garderobeskabet' handler om fire søskende, Lucy, Edmund, Susan og Peter, der går gennem et magisk klædeskab og kommer til Narnia. Narnia var engang et dejligt eventyrland med kæmper og kentaurer, talende dyr, dværge, skovguder, men den hvide heks Jadis har i sin ondskab forhekset Narnia til et iskoldt vinterland. Men over for heksen står løven Aslan og sammen med ham kæmper børnene mod den onde heks.

Hvad kan I finde i filmen, som minder jer om fortællingen om Kristus?

Narnia-filmene har nogle af jer sikkert set og forbinder dem med børnefilm, og det er også rigtigt, men der er flere lag i fortællingen, I vil kunne få øje på noget nyt ved at se fx Løven, heksen og garderobeskabet igen.

 

Der er også andre film om Jesus Kristus:
The Passion of the Christ (2004). Handler om de sidste timer for Kristus bliver korsfæstet. En virkelig god film, men kun for dem der kan klare en historisk splatterfilm.  (Advarsel!)
Risen (2016). Handler om timerne efter Kristus er død og opstanden, hvor en romersk soldat leder efter ham. Også en god film, men ikke voldsom på samme måde som The Passion of the Christ.
Jesus Christ Superstar (1970) en rockopera og handler om sidste dage Jesus er på jorden. En gammel musical, men med alt muligt godt fra 70’erne: Musik, mode og livssyn.

 

God fornøjelse.

 

Vi vender snart tilbage.

Mange hilsner Julius og Bente

 

 

Konfirmandopgave: Den første sten

Billede: https://postef.blogspot.com/2017/01/

 

Bibeltekst: Johannesevangeliet kapitel 8 vers 1-11

Jesus tog ud til Oliebjerget, og om morgenen kom han tilbage til templet. Folk kom hen til ham, og han satte sig ned og begyndte at undervise dem. De skriftkloge og farisæerne kom med en kvinde, der var blevet taget i utroskab, og de stillede hende midt ind i forsamlingen.

”Rabbi,” sagde de. ”Kvinden her er taget på fersk gerning sammen med en anden mand, og i den lov, Gud har givet Moses, står der, at den slags kvinder skal stenes. Hvad siger du til det?”

De stillede spørgsmålet for at få Jesus til at sige noget, de kunne anklage ham for, men han bøjede sig bare forover og gav sig til at skrive med en finger i sandet. Da de blev ved med at spørge ham, rettede han sig op og sagde: ”Den af jer, der aldrig har gjort noget forkert, kan jo kaste den første sten.”

Og så bøjede han sig igen frem og skrev i sandet. Da de hørte det, forsvandt de én efter én, de ældste først, og til sidst var Jesus alene med kvinden.

”Hvor blev de andre af?” spurgte Jesus og rettede sig op. ”Var der ingen, der dømte dig?”

”Nej, Herre,” svarede kvinden.

”Det gør jeg heller ikke,” sagde Jesus. ”Du kan gå, men fremover skal du lade være med at gøre noget forkert.”

Vælg én eller flere af følgende opgaver:

1.    Tegn scenen eller bare et øjeblik af den.

2.    Skriv, hvad tekstens pointe er. Hvorfor går folk væk, og hvad mener Jesus?

3.    Indspil en film med hele scenen – enten alene eller sammen med andre (hold god afstand og gør det udenfor).

4.    Tag et billede, der har noget med teksten at gøre.

5.    Skriv om noget fra det virkelige liv, der minder om teksten.

6.    Find noget sand og skriv med fingeren, hvad tekstens tema er. Ét eller nogle få ord er nok.

Konfirmandopgave: Vejen, sandheden og livet

Læs teksten her:

Jesus står og taler med sine disciple, og Thomas og Filip er to af hans disciple.

Jesus fortsatte: ”I skal ikke være bange. Tro på Gud og tro på mig. I min fars hus er der mange værelser – ellers ville jeg ikke have sagt, at jeg tager afsted for at gøre klar til jer. Når jeg har gjort det, kommer jeg tilbage og henter jer, for I skal være der, hvor jeg er. I kender vejen til det sted, hvor jeg skal hen.”

”Men, Herre, vi ved ikke, hvor du skal hen,” sagde Thomas. ”Hvordan kan vi så kende vejen?”

Jesus svarede: ”Jeg er vejen, sandheden og livet. Ingen kommer til min far uden om mig. Når I kender mig, kender I også min far, og fra nu af kender I ham og har set ham.”

”Herre, vis os din far,” sagde Filip. ”Det er nok for os.”

”Filip,” svarede Jesus, ”nu har jeg været sammen med jer så længe, og du ved stadig ikke, hvem jeg er? Den, der har set mig, har set min far. Hvordan kan du så sige: ’Vis os din far’?
Tror du ikke på, at jeg er i min far, og min far er i mig? Det, jeg siger til jer, er ikke mine egne ord. Min far bor i mig, og det er ham, der handler gennem mig. Tro på mig, når jeg siger, at min far og jeg er en enhed. Og hvis I ikke tror på mig, så tro på det, jeg gør.”

Opgave:

Vælg et ord eller en sætning i teksten, som du synes er god eller interessant, eller som du lagde særligt mærke til – det kan for eksempel være et af de steder, der er markeret med fed.

Lav noget kreativt ud fra det ord eller den sætning, du har valgt. Du kan for eksempel:

·        Gå ud og tage ét eller flere billeder af noget, der har noget at gøre med ordet/sætningen.

·        Lave en video, der har noget at gøre med ordet/sætningen.

·        Tegne en tegning, der viser, hvad Jesus taler om.

·        Skrive, hvad du kommer til at tænke på, når du læser teksten eller dele af den, for eksempel de markerede steder. Hvad mener Jesus mon med det, han siger?

I må gerne arbejde i grupper. Enten på nettet eller udenfor, hvis I holder god afstand, ligesom når i er sammen udenfor. Men I må også løse opgaven alene, hvis I hellere vil det.